صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ”598 قال: انک على ولایه على و على علیه السلام هو الصراط المستقیم599
در اصول کافی از امام باقر (ع)روایت کرده است: خدا به پیامبرش وحی کرد: “ملازم آن چه به تو وحی شده باش، زیرا تو به راه راست هستی” فرمود: یعنی تو بر ولایت علی هستی و علی همان راه راست است.
فی کتاب معانی الاخبار باسناده الى جعفر بن محمد علیهما السلام قال قول الله عز و جل فی الحمد: صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ یعنى محمدا و ذریته صلوات الله علیهم. 600در کتاب معانی الخبار از امام صادق(ع)روایت کرده است که فرمود: در سورهی حمد فرموده است: (صِراطَ الَّذِینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم) مقصود محمّد و ذریّه پاک او (صلوات الله علیهم) میباشد.
عن أبى عبد الله علیه السلام انه قرأ “اهدنا الصراط المستقیم، صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالین” قال: المغضوب علیهم النصاب و الضالین الیهود و النصارى. 601
از امام صادق(ع) روایت شده است که آن حضرت (اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِِیمَ) را این گونه قرائت میکرد: (صراط من انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین) و میفرمود: مغضوب علیهم دشمنان اهل بیت و ضالّین یهود و نصاری هستند.
غیر المغضوب علیهم و لا الضالین:
و عنه عن ابن أبى عمیر عن ابن أذینه عن أبى عبد الله علیه السلام فی قوله “غیر المغضوب علیهم و غیر الضالین” قال: المغضوب علیهم: النصاب، و الضالین: الشکاک الذین لا یعرفون الامام. 602ابن أذینه از امام صادق(ع) دربارهی (غیر المغضوب علیهم و لاالضالّین)فرمود: مغضوبّ علیهم دشمنان اهل بیت و ضالّین شکّاکانی هستندکه امامشان را نمیشناسند.
فی مجمع البیان و قا ل رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم: ان الله تعالى من على بفاتحه الکتاب الى قوله، “غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ” الیهود “وَ لَا الضَّالِّینَ” النصارى. 603در مجمع البیان، رسول خدا(ص) فرمود: خداوند تعالی با فاتحه الکتاب بر من منّت نهاد [تا آنجاکه فرمود:] مراد از: (غیر المغضوب علیهم)یهود، است و [منظور از] (ولاالضالّین) مسیحیان است.
کتاب:
عن أبى عبد الله علیه السلام قال: “الکتاب” على علیه السلام لا شک فیه “الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ” قال، یصدقون بالبعث و النشور و الوعد و الوعید604امام صادق(ع) فرمودند: مراد از (الکتاب) حضرت علی(ع) است که هیچ شکّی در آن نیست و مراد از (الذین یؤمنون بالغیب) کسانی هستند که قیامت و حشر و وعده و وعید را تصدیق میکنند.
صبر:
‏ فی تفسیر العیاشی عن عبد الله بن طلحه قال أبو عبد الله علیه السلام “الصبر” هو الصوم. 605در تفسیر عیاشی عبدالله بن طلحه گوید: امام صادق(ع) فرمود: (صبر) همان روزه است.
سِلم:
فی تفسیر على بن إبراهیم قوله: “ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً” قال فی ولایه أمیر المؤمنین. 606در تفسیر على بن ابراهیم آمده است که دربارهی آیهی “ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً” فرمود: داخل شدن در ولایت امیرمؤمنان(ع) است.
فی تفسیر العیاشی عن أبى بصیر قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: “یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ”607 قال: أ تدری ما السلم؟ قال: قلت: أنت أعلم، قال: ولایه على و الائمه الأوصیاء من بعده، قال و “خُطُواتِ الشَّیْطانِ” و الله ولایه فلان و فلان. (6) (س: بقره؛ رش: 767؛ تفسیر العیاشی 1/ 102/ ح 294 بقره)
در تفسیر عیاشی ابوبصیر میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که دربارهی آیهی “یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ” میفرمود: آیا میدانی که سلم چیست؟ گفتم شماعالمترید. فرمود: ولایت علی(ع) و ائمّهای است که پس از او اوصیاء رسول خدا بودند. و دربارهی “وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ” فرمود: به خدا سوگند ولایت فلان و فلان است.
قسط:
فی تفسیر العیاشی عن جابر قال: سألت أبا جعفر علیه السلام عن هذه الایه “شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ” قال ابو جعفر علیه السلام: … “وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ” فان اولى العلم الأنبیاء و الأوصیاء و هم قیام بالقسط، و القسط العدل فی الظاهر، و العدل فی الباطن أمیر المؤمنین علیه السلام.608
در تفسیر عیاشی جابر گفته از امام باقر(ع) از تفسیر آیهی “شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ”609 پرسیدم؛ آن حضرت فرمود:… “وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ” صاحبان علم، پیامبران و اولیاء هستند و آنان قسط را بهپا میدارند، قسط، عدالت ظاهری است. عدالت واقعی نیز امیرالممؤمین(ع) است.
حبل الله:
عن ابن یزید قال: سألت أبا الحسن علیه السلام عن قوله: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً قال: على بن أبی طالب حبل الله المتین. 610
ابن یزید گفت: از امام کاظم(ع) دربارهی آیهی (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً) پرسیدم، فرمود: ریسمان محکم خداوند، علی بن ابیطالب(ع) است.
سبیل الله:
عن عبد الله بن المغیره عن أبى جعفر علیه السلام قال: سئل عن قول الله وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ: قال أ تدری یا جابر ما سبیل
الله؟ فقلت لا و الله الا ان أسمعه منک، قال سبیل الله على و ذریته، فمن قتل فی ولایته قتل فی سبیل الله، و من مات‏ فی ولایته مات فی سبیل الله، لیس من یؤمن من هذه الامه الا و له قتله و میته، قال: انه من قتل ینشر حتى یموت، و من مات ینشر حتى یقتل611. عبدالله بن مغیره از امام باقر(ع)روایت کرده است که از آیهی (وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ) پرسش شد؛ فرمود: ای جابر! آیا میدانی راه خدا چیست؟ گفتم: نه! قسم به خدا مگر این که از شما بشنوم. فرمود: راه خدا، راه علی(ع) و فرزندان اوست. هرکس بر ولایت او کشته شود، در راه خدا کشته شده و هرکس به ولایت او بمیرد، در راه خدا مرده است.
سفیه:
عن إبراهیم بن عبد الحمید قال: سألت أبا جعفر علیه السلام عن هذه الایه “وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ”612قال: کل من یشرب المسکر فهو سفیه. 613
ابراهیم بن عبدالحمید گفته است از امام باقر(ع) از تفسیر سخن خداوند”وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ”پرسیدم، فرمود: هر که شراب مینوشد، سفیه است.
طَول:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع پایان نامه ارشد با موضوعقاچاق کالا، کرامت انسان، معاونت در ارتکاب جرم
دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید