–285

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی آموزشی
عنوان :
نقش فناوری اطلاعات بر رشد حرفه ای دبیران دوره متوسطه منطقه 18 تهران
استاد راهنما :
دکتر ملکی
استاد مشاور :
دکتر صادقی
استاد داور :
دکتر زارعی زوارکی
پژوهشگر :
الهام عظیمی
سال تحصیلی
پاییز 1393
centercenter
تقدیم به :
پدر و مادرم
دو گوهر گرانبهای زندگیم
و
سپاس از همسر نازنینم
تنها تکیه گاه و همدم زندگیم که سایه مهربانیش سایه سار زندگیم می باشد
تقدیر و تشکر
سپاس خدای را که سخنوران، در ستودن او بمانند و شمارندگان، شمردن نعمت های او ندانند و کوشندگان، حق او را گزاردن نتوانندو سلام و دورد بر محمّد و خاندان پاك او، طاهران معصوم، هم آنان که وجودمان وامدار وجودشان است ونفرین پیوسته بر دشمنان ایشان تا روز رستاخیز ...
و نیز شکر شایان نثار ایزد منان که توفيق را رفیق راهم ساخت تا اين پايان نامه را به پايان برسانم. از استاد فاضل و اندیشمند جناب دکتر ملکی به عنوان استاد راهنما که با حسن خلق و فروتنی، از هیچ کمکی در این عرصه بر من دریغ ننمودند، صمیمانه و متواضعانه تشکر و قدردانی می نمایم. چرا که بدون راهنمایی های ایشان نگارش این پایان نامه بسیار مشکل می نمود. از استاد فرزانه جناب دکتر صادقی که در کمال سعه صدر، زحمت مشاوره این پایان نامه را بر عهده گرفتند، سپاسگزارم.
در آخر از استاد گرانقدر جناب دکتر زارعی زوارکی که زحمت داوری این پایان نامه را بر عهده گرفتند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

چکیده:
فناوری اطلاعات علم نوظهور و رو به پیشرفتی است که سالانه شاهد حضور این علم در عرصه های مختلف و خبرهای مهم از نفوذ این علم در زندگی بشر هستیم .حضور دانش و آموزش و پرورش نیز یکی از این عرصه ها است که خالی از تاثیر فناوری اطلاعات مخصوصا کامپیوتر و اینترنت نبوده است .پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و رشد حرفه ای دبیران در شهر تهران انجام شد. طرح تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه دبیران مشغول به تدریس در منطقه 18 می باشد و نمونه شامل 100 دبیر که به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند . به منظور ارزیابی رابطه فناوری اطلاعات و رشد حرفه ای دبیران از پرسشنامه فناوری اطلاعات و آموزش که به صورت محقق ساخته بود مورد استفاده قرار گرفت این آزمون شامل چهار بخش (رشد دبیران ،رشد دانش آموزان ،شیوه آموزش و تدریس و در نهایت تعامل دبیر و دانش آموز) تهیه شد .که از روایی و پایای قابل قبول برخوردار بوده است . تحلیل نتایج داده های به دست آمده از طریق آزمون T تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که فناوری اطلاعات با متغیرهای آموزشی (رشد دبیران ،رشد دانش آموزان، شیوه آموزش و تدریس و در نهایت تعامل دبیر و دانش آموز) و فناوری اطلاعات از دیدگاه دبیران با هم رابطه قوی دارند . همچنین تفاوتی بین دبیران سه شاخه (ریاضی ،تجربی ،انسانی) دیده نشد و همه این دبیران بر این باور هم عقیده هستند که فناوری اطلاعات و متغیر های آموزشی با یک دیگر ارتباط دارند . امروزه تمام مدارس مخصوصا مدارس هوشمند با فناوری اطلاعات در هم آمیخته شده اند همچنین سیستم کلان آموزشی و برنامه ریزی کلان آموزشی کشور باید با درنظر گرفتن این رابطه طرح ریزی شود تا بستر مناسب برای رشد و ارتقای دبیران از طریق فناوری اطلاعات را فراهم کند .
Abstract
It is a new knowledge and thriving that we saw the important news of this knowledge in different fields and the influence of this science in human life , knowledge in different fields and the influence of this science in human life, yearly . knoledge and education domains are also one of the areas that was not empty from it infuences , especially computers and the internet .this study aims to evaluate the impact of information technology and the professional development of teachers in tehran.this study is a survey research and included all the teachers are teacher in district 18 and the sample consisted of 100 teacher that as multi-stage cluster selection and participated in the research . in order was used to evaluate the relationship between information technology and professional growth of teachers from IT questionnaire and education . this test was prepared consists of four parts (the teachers growth students develop knowledge teaching methods and the interaction between teachers and students) that was acceptable validity and reliability . analysis of data is obtained through the one-samole t test and analysis of variance showed that IT with training variables (the teachers growth students develop knowledge teaching methods and the interaction between teachers and students) and IT from the viewpoint of teachers have strong relationship together . and alsothere was no difference between the three branches teachers (math ,experimental , human) and all the teachers agree on the belief that information technology and training variables related to each other .today all schools , especially schools with intelligent IT are interwoven .the macro-learining sys-- and macro-educationl planning must plan to with consider this relationship so perform to promote growth and provide the teachers through the information technology .
فهرست مطالب
TOC \o "1-3" \h \z \uفصل اول : کلیات پژوهشPAGEREF _Toc389000005 \h1مقدمه:PAGEREF _Toc389000006 \h2بیان مسئلهPAGEREF _Toc389000007 \h3اهمیت وضرورت پژوهشPAGEREF _Toc389000008 \h4اهداف پژوهشPAGEREF _Toc389000009 \h5فرضیه هاوسوال پژوهشPAGEREF _Toc389000010 \h5تعریف نظری وعملی مفاهیمPAGEREF _Toc389000011 \h6تعاریف عملیاتی :PAGEREF _Toc389000012 \h7فصل دوم : ادبیات پژوهشPAGEREF _Toc389000013 \h8فناوریPAGEREF _Toc389000014 \h9تاریخچه فناوری اطلاعات وارتباطاتPAGEREF _Toc389000015 \h13تاریخچه فناوری اطلاعات وارتباطات درایرانPAGEREF _Toc389000016 \h14حوزه های فناوری اطلاعات وارتباطاتPAGEREF _Toc389000017 \h16کامپیوترچگونه میتواندبه یادگیری افرادکمک میکند؟PAGEREF _Toc389000018 \h17گوش دادن به عنوان یک مهارتPAGEREF _Toc389000019 \h26تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات دریادگیریPAGEREF _Toc389000020 \h27فاواوکیفیت آموزشیPAGEREF _Toc389000021 \h28فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزشPAGEREF _Toc389000022 \h29اهمیت وضرورت فناوری اطلاعات درنظام آموزشی کشورPAGEREF _Toc389000023 \h30تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات (فاوا) برکارکردهای نظام آموزش وپرورشPAGEREF _Toc389000024 \h32جایگاه فناوری اطلاعات درآموزشPAGEREF _Toc389000025 \h34فناوری آموزشیPAGEREF _Toc389000026 \h35ویژگی های فناوری آموزشیPAGEREF _Toc389000027 \h37کاربردفناوری درتعلیم وتربیتPAGEREF _Toc389000028 \h39کارکردهای فناوری های آموزشی دریادگیریPAGEREF _Toc389000029 \h40فوایدفناوری آموزشی درآموزش ویادگیریPAGEREF _Toc389000030 \h42تاریخچه پیدایش وتحول فناوری آموزشیPAGEREF _Toc389000031 \h46وظایف،مسئولیتهاونقشهای دبیران درنظام پویای آموزش مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطاتPAGEREF _Toc389000032 \h48ایجادانگیزه دردبیران نسبت به کاربرد فاواPAGEREF _Toc389000033 \h59انعطاف پذیری فرصت های رشدوتوسعه حرفه ایPAGEREF _Toc389000034 \h62ویژگیهای آموزشی دبیران امروزPAGEREF _Toc389000035 \h64دانش آموزان وفاواPAGEREF _Toc389000036 \h66فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش های جدید دبیر ودانش آموزPAGEREF _Toc389000037 \h68چالش های دبیران درکاربردفاواPAGEREF _Toc389000038 \h72پیشینه پژوهشیPAGEREF _Toc389000039 \h74فصل سوم : روشPAGEREF _Toc389000040 \h78مقدمهPAGEREF _Toc389000041 \h79طرح کلی پژوهشPAGEREF _Toc389000042 \h79جامعه آماریPAGEREF _Toc389000043 \h79نمونه وروش نمونه گیریPAGEREF _Toc389000044 \h79روش گردآوری اطلاعاتPAGEREF _Toc389000045 \h80ابزاراندازهگیریPAGEREF _Toc389000046 \h80رواییPAGEREF _Toc389000047 \h80پایاییPAGEREF _Toc389000048 \h80جدول ضرایب آلفای کرنباخ ازپرسشنامه فناوری اطلاعاتPAGEREF _Toc389000049 \h81شیوه گردآوری دادهPAGEREF _Toc389000050 \h81شیوه های آماری مورد استفادهPAGEREF _Toc389000051 \h81فصل چهارم : تجزی وتحلیل داده هاPAGEREF _Toc389000052 \h82توصیف داده هاPAGEREF _Toc389000053 \h83ویژگی جمعیت شناختی آزمودنیهاPAGEREF _Toc389000054 \h83جدولشماره1-4- توزیع فراوانی افرادشرکت کننده درپژوهش به تفکیک رشته تحصیلیPAGEREF _Toc389000055 \h83نمودارشماره1-4- توزیع فراوانی افراد شرکت کننده درپژوهش به تفکیک گروهPAGEREF _Toc389000056 \h84جدول 2-4 - فراوانی ودرصدسابقه کاری ( دبیران ) درپژوهشPAGEREF _Toc389000057 \h84نمودار 2-4 - فراوانی سابقه کاری افرادشرکت کننده درپژوهشPAGEREF _Toc389000058 \h85جدول 3-4 – تحلی دادهای توصیفی ازداده های به دست آمده ازپرسشنامه فناوری اطلاعاتPAGEREF _Toc389000059 \h85نمودار 3-4 : میانگین نمرات رابطه فناوری اطلاعات بامتغیرهای مرتبط باآموزشPAGEREF _Toc389000060 \h86نمودار 4-4 : میانگین نمرات رابطه فناوری اطلاعات بامتغیرهای مرتبط باآموزشPAGEREF _Toc389000061 \h86‌یافته‌های استنباطی:PAGEREF _Toc389000062 \h86جدول 4-4 - تحلیل دادهای به دست آمده ازدبیران درسطح استنباطی ( آزمونt تک نمونها )PAGEREF _Toc389000063 \h87جدول 5-4 - تحلیل دادهای به دست آمده ازدبیران درسطح استنباطی ( آزمون t تک نمونها )PAGEREF _Toc389000064 \h87جدول 6-4 - تحلیل دادهای به دست آمده ازدبیران درسطح استنباطی ( آزمون t تک نمونها )PAGEREF _Toc389000065 \h88جدول 7-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس برای دبیران سه شاخه تحصیلی (رشددبیر)PAGEREF _Toc389000066 \h88جدول 8-4 نتایج آزمون تحلیل واریانس برای دبیران سه شاخه تحصیلی (اثربخشی تدریس )PAGEREF _Toc389000067 \h89جدول 9-4 نتایج آزمون تحلیل واریانس برای دبیران سه شاخه تحصیلی (تعامل دانش آموز ودبیر)PAGEREF _Toc389000068 \h89مقدمه :PAGEREF _Toc389000069 \h93فرضیه کلی پژوهشPAGEREF _Toc389000070 \h93نقش دبیران درفاواPAGEREF _Toc389000071 \h95محدودیت هاPAGEREF _Toc389000072 \h99پیشنهادهای