آکایران :سایت یه دکتر – سعید ضیاء: تابستون شده پس هیچ بهونه ای نداری برو بیرون و از انرژی طبیعت لذت ببر. زمان استراحت ناهارت هنگام تابش خورشید قدم بزن، قبل از شروع کار در پارک آهسته بدو یا اگه میتونی آخر هفته به جنگل سفر کن. در تحقیق ۲۹ ژوئن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم, دلایل نشون می داد که در گروه کوچیکی از آدما که فقط یه ساعت و نیم در طبیعت قدم زدن اثرات خیلی از کاهش انرژی منفی به وجود اومده.
از یافته های بدست اومده در این تحقیق علمی میشه فهمید که طبیعت یکی از قابل اطمینان ترین کمکا رو واسه سلامت ذهنی و فیزیکی شما عرضه می کنه. این چند مورد از امتیازات بالقوه اون هستش که اینجا براتون ذکر می کنیم:
بنا : 1.حافظه کوتاه مدت خود رو تقویت کنین
تو یه تحقیق، به دانشجویان دانشگاه میشیگان یه تست حافظه کوتاه داده شد و بعد به دو گروه تقسیم شدن. یه گروه دور و بر یه باغ قدم زدن و نصف دیگه پایین یه خیابون شهری قدم زدن. وقتی شرکت کنندگان برگشتند و تست رو دوباره انجام دادن، اونایی که در میان درختان قدم زده بودن ۲۰ درصد بهتر از بار اول تست رو انجام دادن.
عوضش اونایی که به دیدن شهر رفته بودن بهبود چندانی پیدا نکرده بودن. هم اینکه یه تحقیق دیگه روی افراد دپرس به این نتیجه رسید که قدم زدن در طبیعت خیلی بیشتر از قدم زدن در محیطای شهری حافظه کاری رو تقویت می کنه.

 

: با «طبیعت درمانی» سلامت خود رو تضمین کنین

2.انرژی ذهنی خود رو بهتر کنین
اون احساسی که به نظر می رسه مغز شما یه سکته بیرون میندازه رو میدونید؟ محققان اونو "خستگی ذهنی” می گن. یه چیزی که می تونه کمک کنه ذهن شما به کار بیفته اینه که اونو در برابر محیطای زنده کننده مانند طبیعت بذارین. یه تحقیق کشف کرد که انرژی ذهنی مردم حتی وقتی فقط به تصاویری از طبیعت نگاه کنن بیشتر می شه.(تصاویر مناظر شهری اینجور تأثیری نداشتن). پژوهشا هم اینکه پیدا کردن که زیبایی طبیعی می تونه احساس ترس رو نابود کنه که یکی از مطمئن ترین راه های تجربه تقویت ذهنه.
3.استرس رو کم کنین
عصبی و پریشون هستین؟ به طرف درختان برید. یه تحقیق نشون داد که دانشجویانی که واسه دو شب به جنگل فرستاده شدن نسبت به اونایی که همون شب رو در شهر گذراندند، سطح پایین تری از کورتیزول داشتن (هورمونی که بیشتر به عنوان علامت استرس استفاده می شه). تو یه تحقیق دیگه، محققان کاهش زیادی رو در ضربان قلب و اندازه کورتیزول آدمایی که در جنگل بودن درمقایسه با اونایی که در شهر بودن دیدن. اونا نتیجه گرفتن”حالات استرس زا می تونه با جنگل درمانی آرامش یابد”. در میان کارمندان اداره، حتی منظره طبیعت بیرون پنجره با استرس کمتر و رضایت شغلی بیشتر همراه بوده.

4.التهاب رو کم کنین
التهاب یه روند طبیعیه که بدن واسه جواب به خطراتی مثل آسیب (مانند کوبیدن پنجه پا) و مریضی زاا (مثل در برابر آنفولانزا قرار گرفتن) استفاده می کنه. اما وقتی که التهاب زیاد از حد می شه، در درجات مختلفی با بخش بزرگی از بیماریا شامل: مشکلات خود ایمنی، مریضی روده التهابی، افسردگی و سرطان همراه س. گذروندن وقت در طبیعت یه روش واسه کمک به تحتِ کنترل درآوردن اونا هستش.
تو یه تحقیق، دانشجویانی که در جنگل وقت گذراندند نسبت به اونایی که در شهر زمان خود رو گذروندن اندازه التهاب کمتری داشتن. در تحقیق دیگری، بیماران سالخورده ای که به یه سفر در جنگل در طول یه هفته فرستاده شده بودن علائم کاهش پیدا کردی از التهاب هم اینکه نشونه هایی از اینکه گردش جنگلی اثر مثبتی بر فشار خون اونا داشت، نشون داده شد.
5.خطر گسترش ضعف بینایی رو کم کنین
یه تحقیق نشون داد که دست کم در کودکان فعالیتای خارجی ممکنه اثر محافظتی روی چشما داشته باشه و خطر گسترش نزدیک بینی رو کم کنه. یه بررسی در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید "گذروندن زمان زیادی در بیرون ممکنه یه راه حل ساده باشه که به وسیله اون خطر گسترش نزدیک بینی و پیشرفت اون در بچه ها و بزرگسالان کم میشه”.
یه پژوهشگر استرالیایی که حدود ۲۰۰۰ کودک دبستانی رو در دو سال دنبال می کرد هم نتیجه گرفت که گذروندن وقت بیشتری در بیرون از خونه با رواج کمتری از نزدیک بینی در بین ۱۲ ساله ها همراه س. واسه اونایی که زمان زیادی رو به بازیای داخل خونه می پرداختن این رابطه یافت نشد. به نظر می رسه این رابطه خیلی بالاتر از فعالیتای فیزیکی باشه.
در تایوان محققان, دو مدرسه نزدیک به هم رو که نزدیک بینی در اونا به طور مساوی عادی بود مطالعه کردن. اونا به یه مدرسه گفتن که فعالیتای خارجی رو در طول زنگای تفریح تشویق کنن و دیگری رو تحتِ کنترل خودشون نظاره کردن. بعد از یه سال، اندازه نزدیک بینی در مدرسه تحتِ کنترل ۱۷٫۶۵ درصد بود و در مدرسه ای که در بیرون بازی می کردن این اندازه فقط ۸٫۴۱ درصد بود.
6.دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه رو بهتر کنین
تو یه تحقیق روی سه دسته از آدما, اثرات طبیعت و رابطه اون با تمرکز مورد مطالعه قرار گرفت. بعضی در طبیعت پیاده روی کردن، بعضی در شهر قدم زدن و بقیه فقط استراحت کردن. وقتی برگشتند، گروهی که به طبیعت رفتن تو یه مسابقه غلط گیری از متن, بهترین امتیاز رو گرفتن. تحقیقات دیگه یافته های مشابه رو به دست آورد.
اثر تمرکزی طبیعت به اندازه ای قویه که در سیر بیش فعالی کودکان کمک زیادی می کنه. محققان ثبت کردن که "گذروندن چند ساعت در پارکا و طبیعت می تونه به عنوان یه وسیله ایمن، ارزون و به طور کامل قابل دسترس واسه مدیریت بیش فعالی بکار رود”.
7.زیرکانه تر و خلاقانه تر فکر کنین
"درمانی رو تصور کنین که هیچ گونه اثرات جانبی شناخته شده ای نداشت، به آسونی در دسترس بود و می تونست خلاقیت شما رو بی هیچ هزینه ای بهتر کنه.”
این اول مهیج یه مقاله در سال ۲۰۰۸ه که وعده اصطلاح "طبیعت درمانی” رو توصیف می کنه. وقتی که از دانشجویان کالج خواسته شد که توالی اعداد رو برعکس واسه محقق تکرار کنن، بعد از پیاده روی در طبیعت اونا دقیق تر عمل کردن. این یافته طبق تحقیق قبلی انجام شد که نشون می داد چیجوری طبیعت می تونه دقیق شدن و فوکوس کردن وحافظه رو زنده کنه.
تحقیق دیگری نشون داد که افراد غرق در طبیعت –  که بیشتر زمان ناهار خودشون رو در پارک نزدیک اداره می گذراندند – عملکردشون تو یه آزمون تستی تا ۵۰ درصد قوی تر از آدمایی بود که ناهارشان رو داخل اداره می خوردند.

8.در صورت امکان پروتئینای ضد سرطان رو تحریک کنین
تحقیقات درباره این رابطه هنوز در مراحل اولیه س اما چندین تحقیقات مقدماتی اشاره کردن که گذروندن وقت در طبیعت – مخصوصا در جنگل – ممکنه تولید پروتئینای ضد سرطان رو تحریک کنه. اندازه افزایش این پروتئینا ممکنه حدود هفت روز بعد از سفر آروم کننده به جنگل طول بکشه. هم اینکه تحقیقات در ژاپن نشون میده که مناطق با پوشش جنگلی بزرگتر اندازه تلفات کمتری از تنوع سرطانا دارن.
9.سیستم ایمنی خود رو تقویت کنین
فعالیت سلولی ای که با اثرات ضد سرطان جنگل همراه س دلیل از یه تقویت کلی سیستم ایمنی بدن رو میده که هممون واسه عبور از بیماریایی مثل سرماخوردگی ها، آنفولانزاها و عفونتا به اون متکی هستیم. یه بازبینی تحقیق در ۲۰۱۲ مربوط به این اثر گفت که "همه این یافته ها خیلی زیاد به این اشاره می کنن که محیطای جنگلی اثرات سودمندی روی کارایی ایمنی بدن دارن.”
10.سلامت ذهنی خود رو بهتر کنین
اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات ذهنی ممکنه بعضی وقتا در فضاهای خارجی مثل طبیعت آرامش پیدا کنن مخصوصا وقتی که با ورزش کردن ترکیب شن. در کل گیاهان سبز و ورزش کردن واسه کاهش استرس بسیار به درد بخور دونسته شدن.
یه تحقیق نشون داد که پیاده روی در جنگل بطور بخصوصی با سطوح کم شده اضطراب و حالات بد همراه س و تحقیق دیگری به این نتیجه رسید که پیاده روی خارج از خونه می تونه "درمانگاهی به درد بخور به عنوان مکمل درمانای موجود واسه مشکلات دپرس کننده باشه. "هر محیط سرسبزی عزت نفس و حوصله آدم رو تقویت می کنه.” این رو یه بررسی درباره اصطلاح "ورزش سبز”  گفت.

11.خطر مرگ زودرس خود رو کم کنین
اثرات سلامتی فضای سبز جورواجور هستن و مطالعاتی که نمی تونن دلیل و معلول رو ثابت کنن هنوز پیوند محکمی بین رسیدن به طبیعت و زندگیای سالم تر و بلند تر رو نشون میدن. یه تحقیق هلندی روی ۷۸۲ نفر به این نتیجه رسید که "درصد فضای سبز در محیط زندگی مردم, وابستگی مثبتی با سلامتی عمومی دیده شده در ساکنان داره”.
محققان پیدا کردن حتی فضای سبز نزدیک در محیطای شهری واسه سلامتی مهم تره. واقعا اونا ثابت کردن که ” یکی از اصلی ترین موارد اختلاف سطح سلامتی در بین ساکنان شهرها و روستاها به دلیل تغییر در اندازه پوشش گیاهیه”.
یه تحقیق درحال پیگیری به وسیله همون تیم تحقیق بر تلفات سنجیده شده به وسیله پزشکان متکیه و به این نتیجه رسید که تنوع خیلی از بیماریا در میان مردمی که در نزدیکی فضای سبز زندگی می کردن کمتر شایعه. تحقیقاتی دیگه رابطه مستقیمی بین زمان گذشته در جنگلا و مقیاسای دیگری از سلامتی کلی آدم رو نشون میدن. در نتیجه طبیعت هرچه به شما نزدیکتر باشه می تونه اثرات بیشتری بر زندگی تون داشته باشه.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *