: طب سوزنی و میگرن

در طب سوزنی چینی، سوزن‎های کوچیکی درون نقاط خاصی از بدن شما قرار می‎گیرند. تحقیقات نشون میدن که این می‎تونه باعث آرامش درد میگرن شه و حتی ممکنه واسه بهبود سردردهای دیگه هم کاربرد داشته باشه.

بیوفیدبک و میگرن

بدن شما به درد و تغییرات فیزیکی مثل ضربان قلب تند، کشیدگی عضلات، یا سرد شدن دست ها جواب نشون می‎دهد. در بیوفیدبک، گیرنده ها این تغییرات رو اندازه گیری می‎کنن بعد اطلاعات رو به شکل یه چراغ چشمک زن یا صدایی که شما بتونین بشنوین، در اختیار شما می‎گذارن. شما تلاش می‎کنین نسبت به بازخورد یا فیدبک جواب نشون بدین و عضلات خود رو آروم کنین. هدف بیوفیدبک، که بیشتر وقتا از اون به عنوان ذهن بر فراز میگرن یاد می‎شه، اینه که به شما یاد داده شه چیجوری بدن خود رو ریلکس و آروم کنین و حالت فیزیکی خود رو کنترل کنین. تحقیقات نشون میدن که این بیشتر وقتا می‎تونه باعث کاهش شدت و دفعات میگرن شه.

ماساژ و میگرن

این درمان به صورت کامل مورد مطالعه نیستش، ولی تحقیقات اولیه نشون میدن که ماساژ می‎تونه در کاهش بعضی از سردرد‎ها از جمله میگرن در بعضی از افراد اثر داشته باشه. ماساژ می‎تونه باعث کاهش استرس که یه محرک عادی سردرده، شه.

مکمل‎ها و میگرن

تحقیقات نشون میدن که مصرف ریبوفلاوین (ویتامین B2) و منیزیم ممکنه در بهبود میگرن به شما کمک کنه، هرچند وقتی که فرد درد داره به نظر واسه کاهش درد موثر نیس. کوآنزیم Q10 ممکنه هم اینکه منتهی به کاهش درد میگرن در بزرگسالان و کودکان شه، هرچند معمولا نیازه به مدت چندین ماه مصرف شه تا اثر اون مشاهده شه. البته حتما قبل از مصرف هر نوع مکمل، با دکتر خود مشورت کنین.

فوت وفن‎های آروم سازی و میگرن

چون میگرن‎ بیشتر وقتا بواسطه‎ی استرس شروع می‎شه، آموزش آروم سازی (ریلیکسیشن) می‎تونه کمک کننده باشه. بعضی از راه ‎های به درد بخور شامل تنفس عمیق و آروم سازی صعودی عضلات، که در اون شما می‎تونید عضلات بخش‎های جور واجور بدن خود رو بکشین و آزاد کنین، می‎شن. این فوت وفن می‎تونه به شما کمک کنه در جواب خود به استرس کنترل داشته باشین و حمله میگرنی تا حدی کنترل شه.

ورزش و میگرن

ورزشایی که باعث شه ضربان قلب شما زیاد شه، به کنترل سردردهای میگرنی کمک می کنه. یه تحقیق انجام شده در سوئد ورزش رو با آروم سازی و یه داروی میگرن، مقایسه کرد. انجام ورزش به مدت 40 دقیقه، سه بار در طول هفته، خوب فوت وفن‎های آروم سازی یا دارو در کاهش درد و دفعات اون موثر بود.

دستکاری ستون فقرات و میگرن

هنوز در مورد اینکه این فوت وفن می‎تونه به بهتر شدن میگرن کمک کنه یا نه، بحث‎هایی هست. ولی تو یه تحقیق کوچیک نشون داده شد که خوب دارو‎ها واسه پیشگیری از میگرن جواب داده.

گفتگو درمانی و میگرن

درمان رفتاری – شناختی که دقیق شدن و فوکوس کردن بر تغییر افکار و اعمال شما داره می‎تونه کمک کنه حملات میگرنی کمتری داشته باشین. انجام گفتگو درمانی معنیش این نیس که شما مشکلات احساسی دارین یا اینکه مشکلات شما ‎زاییده‎ی تخیل شمان. گفتگو درمانی می‎تونه روش‎ی جدیدی در برخورد با موقعیت‎هایی باشه که ممکنه منتهی به سردرد شن. مخصوصا وقتی که با بقیه درمان‎ها ترکیب شه، خوب جواب می‎دهد.

تحریک مغناطیسی مغز و میگرن

در تحریک مغناطیسی مغز (TMS)، امواج مغناطیسی بدون درد به مغز شما ارسال می شن. اگه میگرن‎ به همراه تشعشع‎های نورانی دارین، TMS در طول فاز تشعشع می‎تونه باعث کوتاه سازی مدت سردرد و کاهش شدت اون شه.

تغییرات رژیم غذایی و میگرن

بعضی افراد متوجه می‎شن که غذاهای خاصی می‎تونن عامل شروع کننده میگرن‎ باشن. الکل، کافئین، شکلات، غذاهای کنسروی، گوشت‎های فرآوری شده، پنیر‎های کهنه، شیر، منو سدیم گلوتامات (یه جور نگهدارنده)، و آسپارتام (یه جور شیرین کننده مصنوعی) در میان عادی ترین این غذاها قرار دارن. یه دفترچه غذایی داشته باشین تا به شما کمک کنه تا فهمیده باشین قبل اینکه سردرد شروع شه، چی خورده‎اید. بعد هر دفعه یکی از اون‎ غذا‎ها رو خط بزنین تا ببینین کمکی به وضعیتتون می‎ کنه یا نه.

دارو‎های گیاهی و میگرن

گیاه فیورفیو (feverfew) که در ایران هم پیدا میشه، می‎تونه باعث آروم سازی درد، حالت تهوع و حساسیت به نور در میگرن شه و هم اینکه به شما کمک کنه حملات کمتری داشته باشین، ولی تحقیقات در این رابطه نظرات مختلفی دارن. قبل از مصرف هر نوع گیاه دارویی حتما با دکتر خود مشورت کنین.

فشار و میگرن

خیلی از افراد متوجه می‎شن که به کار بردن فشار آهسته روی سر، صورت و گردن در طول میگرن می‎تونه کمک به آروم سازی درد کنه. فوت وفن‎هایی که می‎توان امتحان کرد:

• روی خط ابرو و زیر چشمون خود فشار کمی اعمال کنین.

• شقیقه‎ و فک خود رو به شکل حرکتی زمونه ای بمالید.

• قانون‎ی جمجمه‎ی خود رو با یه توپ تنیس ماساژ بدین.

خواب و میگرن

تحقیقات نشون میدن که کم خوابی و میگرن رابطه مستقیم دارن، پس تغییر بعضی از عادات خواب می‎تونه کمک کننده باشه. مواردی که می‎تونید امتحان کنین:

• در تختخواب مطالعه نکنین، تلویزیون مشاهده نکنین و به موزیک گوش ندین.

• خواب نیمروز نداشته باشین.

• 4 ساعت یا 2 ساعت قبل از خواب به ترتیب چیزی نخورین و نیاشامید.

• قبل از خواب از دستگاه های دیجیتال با صفحه‎ی روشن استفاده نکنین.

عادات خوب با میگرن‎ مقابله می‎کنن

روش‎ی زندگی شما تاثیر زیادی بر این داره که هر چند وقت یه بار سردرد دارین. این پیشنهاد‎ها می‎تونن کمک کننده باشن:

• وعده های غذایی رو حذف نکنین.

• همیشه آب بخورین.

• به طور منظم ورزش کنین.

• وزن خود رو در سطح سالمی نگه دارین.

به چه دلیل بهتره یه درمان تکمیلی رو امتحان کنین؟

اون‎ها می‎تونن ‎گزینه‎ی خوبی باشن اگه شما:

• از درمان‎‎های تجویز شده نتیجه‎ای نگرفته‎اید.

• با مشکلات جانبی دارو‎ها مشکل دارین.

• شرایطی دارین که مانع این می‎شه که داروهای مخصوص میگرن بخورین.

• نمی‎خواهید دارو بخورین.

وظایف خود رو انجام بدین

اگه در فکر این هستین که واسه میگرن‎ از درمان‎های تکمیلی استفاده کنین، دکتر شما می‎تونه در مورد اندازه تاثیر اون‎ها و اینکه خطری واسه شما داره یا نه، نکات لازم رو بگه. پس حتما با دکتر مشورت کنین.




منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *