با 5 روش از فراموشی پیشگیری کنین
یکی از مشکلات ترسناک افزایش سن، فراموشیه. حالا خوبیش اینه تحقیقات جدید نشون دادن روشای زیادی هست که از فراموشی جلوگیری یا روند پیشرفت اونو از جا در آورد می کنن. واسه آشنایی با بعضی از این روش ها با ما همراه باشین.
این روش ها رو به عنوان یه سری تغییرات در سبک زندگی در نظر بگیرین که باعث می شن حافظه شما واسه سالای آینده، تقویت شه و اینجوری از فراموشی پیشگیری کنین.

— ورزش کنین
. محققان اثبات کردن که فعالیت فیزیکی منظم نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه اجرا می کنه. تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، نشون داده که ورزش، موادی رو که سلولای مغزی رو تغذیه می کنن، زیاد می کنه و شایدً از بروز سکته مغزی جلوگیری می کنه.
ورزش احتمال دچار شدن به بیماریایی که منتهی به از دست دادن حافظه می شن، مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سکته مغزی رو کم می کنه. ورزش واسه سلامت ریه خوبه. طبق یه گزارش، افراد مسنی که فعالیتای ذهنی قوی دارن، ریه های سالم و قدرتمندی هم دارن.

در نتیجه تلاش کنین در میان کارای روزانه خود، ورزش کنین. طبق تحقیقات، نباید شدت ورزش زیاد باشه؛ اما باید به طور منظم ورزش کنین. پیاده روی در دور و بر محله، ورزش در کلاسای ورزشی یا به همراه ویدئوهای در رابطه، شنا کردن یا دوچرخه سواری به طور منظم جزو فعالیتای فیزیکی مناسب حساب می شن و در پیشگیری از فراموشی به درد بخور هستن.

سیگار نکشید
سیگار کشیدن احتمال دچار شدن به بیماریایی مانند سکته مغزی، فشارخون بالا و افسردگی رو زیاد می کنن. این بیماریا منتهی به از دست دادن حافظه می شن.
سیگار کشیدن به شش ها آسیب میرسونه و سلامت ریه با حافظه قوی در سنین بالاتر رابطه داره. سیگار کشیدن با بستن اکسیژن رسانی به مغز، رگای خونی رو تنگ کرده و باعث آسیب به سلولای عصبی می شه.
تحقیقات نشون میدن افراد غیرسیگاری نسبت به افراد سیگاری، بهتر اسما و چهره ها رو به خاطر میارن. در نتیجه اگه می خواین از فراموشی پیشگیری کنین، سیگار رو ترک کنین.

کارا و فعالیتای جدید یاد بگیرین
طبق یه گزارش، سطح تحصیلات تنها خصوصیتیه که رابطه نزدیکی با کارکرد قوی ذهن در افراد سن بالا داره. بعضی از متخصصین فکر می کنن شما می تونین از راه تحصیلات پیشرفته، ذهنی قوی به دست بیارین؛ چون تحصیلات به فعال بودن ذهن کمک می کنه. با این حال، حتی یادگیریای کوچیک مانند یادگیری یه سرگرمی جدید یا انجام بازیای محرک ذهن هم در پیشگیری از فراموشی مؤثر هستن.

یادگیریای کوچیک مانند یادگیری یه سرگرمی جدید در پیشگیری از فراموشی مؤثره

 

 تغذیه مناسبی داشته باشین
داشتن یه رژیم غذایی مناسب که پر از مواد مغذیه، یه عامل مهم در حفظ سلامت مغز و راهی واسه پیشگیری از فراموشیه. مصرف شکلای جور واجور میوه، سبزی و چربیای سالم به دست اومده از غلات سبوس دار، ماهی و مغز میوه در پیشگیری از بیماریهاای جور واجور و حفظ سلامت مغز مؤثره.
هم اینکه برخورداری از وزن متعادل مهمه. این باعث کاهش احتمال دچار شدن به دیابت و فشارخون بالا می شه که هر دو مریضی به حافظه آسیب می رسونن.

در ساعت مناسب به تختخواب برید
تحقیقات نشون میدن ۶ الی ۸ ساعت خواب شبونه واسه تقویت حافظه و سلامت عمومی بدن مناسبه. از نظر سلامت حافظه، کیفیت خواب نسبت به اندازه خواب مهم تره.

واسه بهبود عادتای خواب خود، نکات زیر رو رعایت کنین :
– چند ساعت قبل از رفتن به تختخواب، ورزش نکنین.
-در اواخر روز از مواد غذایی کافئین دار استفاده نکنین.
– در طول روز چرت نزنین.

هیچوقت واسه کاهش سرعت از دست دادن حافظه یا پیشگیری از اون، خیلی زود یا خیلی دیر نیس. به جای این که از دست دادن حافظه و فراموشی رو به عنوان بخش پیشگیری ناپذیر افزایش سن ببینین، از اقدامات پیشگیرانه، راهبردها و عادتای سالمی که در بالا گفته شد، استفاده کنین. تموم این عادتا رابطه مستقیمی با یه سبک زندگی سالم و خوب دارن. با انجام این اقدامات حافظه خود رو تقویت کرده و از فراموشی در سالای آینده پیشگیری کنین.
منبع : footofan.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *