هشتگ چیه؟

هشتگ یا همون Hashtag اولین بار واسه نام گذاری گروه ها و موضوعات در چت IRC استفاده شد. با اضافه کردن کاراکتر ‘#’ قبل از رشته ای از حروف یا کلمه ای خاص امکان جستجوی سریع اون عبارت واسه کاربران جفت و جور میشد. پیدا کردن راه درست به کار گیری هشتگ و چیزی که امروزه کاربرد داره رو در عمل مدیون توییتر هستیم.

در سال ۲۰۰۷ واسه اولین بار گروه کاربران Chris Messina که یه نرم افزار کد بازه در توییتر مبادرت به به کار گیری هشتگ کردن و این اولین استفاده رسمی اون در توییتر بود.

در اول به کار گیری هشتگ واسه کاربران عمومی انگار ترفند جهت بهبود رتبه در یافته های جستجو بود و کاربرد دیگری بهمراه نداشت. ولی یه سریای دیگه از کاربران استفاده درست از هشتگ رو فرا گرفته بودن، بطور مثال #sandiegofire به عنوان یکی از اولین Hashtagا واسه دنبال کردن اخبار استفاده شد.

توییتر هشتگ رو رسمی کرد

در جولای ۲۰۰۹ توییتر فهمید که کاربران روش بسیار خلاقانه ای رو بکار گرفتن و به کار گیری اون هر روز بیشتر میشه. به خاطر همین هشتگ ها رو به لینک تبدیل کرد که به صفحه ای جدا از هم و شامل تموم موضوعات مربوط به اون منتهی میشد. هم اینکه امکان جستجو براساس هشتگ و پیدا کردن موضوعات مربوط به اون ایجاد شد.

در سال ۲۰۱۰ توییتر بخش مطالب مورد توجه یا همون Trending Topics رو راه اندازی کرد که به کاربران نشون میداد در هر لحظه کدوم موضوع یا هشتگ بیش ار بقیه روش زوم شده. اونایی که به سرعت محبوب میشدند به بالای لیست میرسیدند.

کم کم اتفاق عجیبی شکل گرفت. بخش مطالب داغ پر از موضوعات ناجور و بی معنی شد. با زیاد شدن کاربران توییتر تا چندصد میلیون نفر دیگه هشتگ های مورد استفاده به بخشای خبری با موضوعات علمی مربوط نمیشد. ولی بازم در کل تاثیر به کار گیری هشتگ مثبت بود، چون امکان دسته بندی و فیلتر مطالب بسته به موضوع و محل رو جفت و جور کرد.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هدف از استفاده هشتگ جستجو در موضوعی خاصه. در اینستاگرام هشتگا واسه دسته بندی