۱۰ نکته واسه ترسیم پرسونای مخاطب هدف

بازاریابی محتوایی هم مثل بقیه فعالیتای بازاریابیه که بدون روش هدف دار نباید وارد و غرق اون شد. واسه اینکه مطمئن شید محتوای تولیدی سایت شما نظر مخاطبان هدفتانتان رو جلب می کنه و اونا رو وارد تعامل با شما کرده و هم اینکه تعداد کافی مشتری بالقوه براتون بوجود میاره، باید ویژگی و علاقه مندیای اصلی اونا رو بشناسین.

بازاریابی محتوا

ساختن پرسونای مخاطب به شما کمک می کنه تا فهمیده باشین که به چه محتوایی نیاز دارین. این موجب می شه تا بتونین واسه محتوای خود لحن، قالب و روش هدف دار پخش مناسبی انتخاب کنین. هم اینکه در مورد اینکه چه موضوعاتی رو واسه تولید محتوا انتخاب کرده و مشتری هاتون از کجا اطلاعات رو پیدا و مصرف می کنن، هم دید بدست می بیارین.

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوایی معنیش چیه؟

پرسوناا (کاربرنما) این جوری تعریف می شن:

پرسوناها شخصیتای آرکیتایپی هستن که بیان کننده نوعای جورواجور کاربران، عقایدشون، مجموعه رفتارای در رابطه شون با سایت، برند و اجناس که تشابهات زیادی هم دارن بوده و مربوط به یه جامعه مخاطبان هدف هستن.

در واقع پرسوناها شخصیتایی خیالی هستن که واسه نشون دادن شکلای جور واجور کاربران مختلفی که از یه سایت یا محصول استفاده می کنن، تعریف می شن. یه پرسونا، نمایانگر و نماینده گروهی از کاربرانه که در عمل از سیستم استفاده می کنن.

به چه دلیل به ترسیم پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

پرسوناها ابزاری واسه در نظر گرفتن اهداف، تمایلات و محدودیتای مشتریاس.

ترسیم پرسونای مخاطب به شما در اراده کردن در مورد خدمات، اجناس، ارتباطات دوطرفه، ویژگیا و جنبه های چشمی سایتتون کمک می کنه. در واقع یکی از اهداف بازاریابی محتوایی دسته بندی مخاطبان هدف در چند دسته س، به  طوریکه افراد در هر کدوم از این دسته ها مجموعه ای مشترک از علاقه مندیا و خصوصیات و … رو داشته باشن.

اراده کردن

چه تفسیری از پرسوناا اشتباهه؟

پرسوناهای بازاریابی یه کاربر تنها نیستن، بلکه بیان کننده اهداف و رفتارای گروهی فرضی از کاربران هستن. در بیشتر موارد این ویژگیا به صورت توضیحاتی تو یه یا دو صفحه و در مورد:

  • الگوهای رفتاری
  • اهداف
  • مهارت ها
  • عقاید

و تعداد کمی ویژگیای فرضی هستن، که پرسوناها رو تبدیل به شخصیتای واقعی می کنن.

امتیازات به کار گیری پرسوناا در بازاریابی چیه؟

  • به وجود اومدن انسجام و دیدی مشخص در سازمان واسه تعریف مشتریان بالقوه و پیامای بازاریابی
  • درک سازمانی بهتر از نیازها، خواسته ها و تمایلات مشتریان
  • تدوین روش هدف دار بازاریابی محتوا بهتر، که به وجود اومده به وسیله شناخت بهتر مخاطبان و باخبر شدن از جا و زمان استفاده محتوا به وسیله آنانه.
  • تنظیم برنامه های با کیفیت بیشتر و متناسب با هر پرسونا، واسه تولید مشتریان سرنخ (Lead) و تبدیل اونا به خریدار پایانی
  • تحلیل هدف دار تر آمار فروش واسه تشخیص اینکه کدوم پرسونا، مشتریان بهتر و پرسودتری براتون بوجود میاره.

واسه ساختن پرسوناای مخاطبان هدف خود باید مصاحبه هایی رو با مشتریان، مشتریان سرنخ (Lead) و اعضای تیم فروش و خدمات مشتریان خود تدارک ببینین. شمام اینکه می تونین با ارسال پرسشنامه تحقیقات خود رو انجام بدین.

واسه تعیین پرسوناا از چه ابزارهایی میشه استفاده کرد؟

از اونجایی که هدف از ساخت پرسوناا دسته بندی مخاطبان هدف براساس معیارهای مختلفه، میشه از شاخصای جور واجور تیپ شناسی روانشناسی که به دسته بندی بهتر آدما براساس ساختار روان اونا می پردازه هم استفاده کرد. آشنایی با این وسیله ها حتی اگه مستقیما شما رو در ساخت پرسوناای مخاطبان هدف کمک نکنه، اما دید خوبی از فرقای ذاتی آدما و چگونگی نگاه، ارزشا و … به شما میده که می تونین به طور غیر مستقیم از اونا استفاده کنین. مثلا MBTI نمونه مناسبی از این شاخصای تعیین تیپ شخصیتیه.

روانشناسی

۱۰ ویژگی واسه تعریف پرسونای مخاطبان هدف به صورت سوال مطرح شدن، طوری که شما رو در شناخت مخاطبان هدف کار و کاسبی تون کمک داده و هم اینکه شما رو در بازاریابی محتوایی و ایجاد تعامل بهتر کمک می کنه.

۱. پرسونای مخاطب هدف شما کیست؟

  • اسم و سنش چیه؟
  • اندازه تحصیلاتش چقدره؟
  • کجا زندگی می کنه؟ تو یه کلان شهر یا یه شهر کوچیک و داهات؟
  • اولویتا و سبک زندگی اون چیجوریه؟

۲. پرسونای مخاطب هدف شما واسه گذران زندگی چه کاری انجام میده؟

  • شغل اون چیه؟ عنوان دقیق شغلش چیه؟
  • اندازه درآمدش چقدره؟
  • احساس و رویکردش به پول چیه؟ سخاوتمنده یا خسیس؟
  • بودجه اون چقدره؟ به طور منظم پولی سرمایه گذاری یا پس انداز می کنه؟
  • سرمایه گذاری

  • چیجوری خرید می کنه؟ پول نقد میده یا چک؟ از کارتای اعتباری یا پرداخت اینترنتی هم استفاده می کنه؟

۳. سرگرمیا و اوقات فراغت پرسونای مخاطب هدف شما چیجوریه؟

  • سرگرمیای اون چیه؟ در خونه می مونه یا بیشتر به بیرون میره؟
  • چه هیجاناتی رو بیرون از شغلش دنبال می کنه؟
  • دنیایش چیجوریه و تمرکزش بروی چه چیزیه؟

۴. رفاه و سلامتی پرسونای مخاطب هدف شما چیجوریه؟

  • اون سلامته؟ اگه نه، چه نوع مشکلاتی داره و چیجوری بر زندگیش اثر میذاره؟
  • مشکلات

  • رژیم غذایی میگیره؟ به طور مرتب ورزش می کنه؟
  • ورزش

    ۵. انگیزه ها و باورهای پرسونای مخاطب هدف شما چیجوریه؟

    • دیدگاه اون چیجوریه؟
    • باور اون در مورد مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و … چیجوریه؟
    • اقتصاد

    • چی واسه کار کردن به اون انگیزه میده؟
    • اهداف اون در زندگی چه هستن؟
    • ترسای اون چه هستن؟
    • نقش خونواده در زندگی اون چیجوریه؟

    ۶. کی واسه پرسونای مخاطب هدف شما مهمه و بر اون تاثیر میذاره؟

    • در میان آدمایی که در زندگی اون هستن، کی مهمه و به چه دلیل؟، همسر، فرزندان، والدین، دوستان، رئیس، همکاران و ارتباطات اجتماعی اونو در نظر بگیرین.
    • این افراد بروی اراده کردن خرید اون اثر می ذارن؟ کی تصمیم گیرنده نهاییه؟

    ۷. پرسونای مخاطب هدف شما چه نوع کالاهایی در گذشته خریداری کرده؟

    • اون چه نوع کالاایی می خره؟ واسه کی خرید می کنه؟ اون در هر ماه به طور تخمینی چقدر خرید می کنه؟
    • اون جنسا رو واسه نمایش می خره یا به طول عمر و ارزش دراز مدت اونا توجه می کنه؟

    ۸. پرسونای مخاطب هدف شما از چه رسانه هایی استفاده می کنه؟

    • اون معمولا به دنبال چه اطلاعاتی می شه؟
    • اون از چه کانالای رسانه ای استفاده می کنه؟ تلویزیون، روزنامه، رادیو، مجلات یا اینترنت
    • اون به دنبال چه نوع اطلاعاتی قبل از خرید، در بین خرید و بعد از خرید می شه؟

    ۹. پرسونای مخاطب هدف شما از کدوم یکی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنه؟

    • اون در شبکه های اجتماعی مانند: فیسبوک، اینساتگرام، لینکدین، تلگرام و … فقط پستا رو لایک می کنه یا نظر هم میده و مشارکت می کنه؟، در این مرحله باید چیزای مورد علاقه و سلایق پرسونا رو در شبکه های اجتماعی به طور دقیق مشخص کنین.
    • اون هر روز یا هر هفته، چقدر از وقت خود رو در شبکه های اجتماعی می گذرونه؟
    • شبکه های اجتماعی بر خریدهای گذشته اون موثر بوده یا نه؟ اونا تجربیات خرید شون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن؟

    ۱۰. پرسونای مخاطب هدف شما از چه وسایلی واسه ارتباطات خود استفاده می کنه؟

    • اون از گوشیای گوشی موبایل هوشمند استفاده می کنه؟
    • موبایل

    • اون از چه نرم افزارهایی به طور روزمره استفاده می کنه؟
    • اون از چه وسایل دیگری مانند: کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، تبلت، کتاب خوان الکترونیکی و … استفاده می کنه؟

    اینجاش خیلی مهمه که:

    حتی اگه شما واسه پیشنهادهای فروش خود، پرسونای مناسبی واسه مخاطبان بازار هدفتون در نظر بگیرین، اولویتاتون به عنوان یه بازاریاب، مشابه اولویتای مشتریان هدفتون نیس.

     

    شما ترجیحات و علاقه مندی مخاطبان هدفتون رو در بازاریابی می شناسین؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.