صفحه اول گوگل

همیشه در مقالات تخصصی می خونیم که رعایت نکات سئو فقط به هدف رسیدن به صفحه اول گوگل انجام می شه، دلیل این همه تلاش واسه راضی کردن گوگل جهت معرفی ما به کاربران چیه؟

هر روز میلیونا جستجو در موتورهای جستجو به وسیله کاربران انجام میشه که بیشتر از ۷۰٪ اون در گوگل انجام میشه. موتورهای جستجوی یاهو و بینگ هرکدوم به ترتیب ۷.۰۷ و ۹.۲۶ درصد از این بازار سهم دارن. در نتیجه حضور در صفحه اول گوگل از اهمیت بالایی برخورداره.

آمارها نشون دهنده اون هستش که ۹۰ درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل رو مشاهده می کنن و هیچ وقت به صفحات بعدی وارد نمی شن. در واقع نبود حضور شما در این صفحه به معنی شکست شما در سئو هستش.

واسه کسب موفقیت، حضور در صفحه اول گوگل و بطور خاص سه نتیجه اول اون لازمه. بررسی آمارها به وسیله Optify نشون داده که ۳۶٫۴ درصد از کاربران روی اولین پیشنهاد گوگل کلیک می کنن و این مقدار واسه رتبه دوم و سوم به ۱۲٫۵ درصد و ۹٫۵ درصد کم میشه. یعنی سهم جذب بازدیدکننده واسه رتبه اول در صفحه اول گوگل به اندازه کل ورودی رتبه های دوم تا پنجمه. اگه هنوز با معنی سئو آشنا نشدین پیشنهاد میکنیم مقاله سئو چیه رو بخونین.

در تصویر زیر سهم هر کدوم از یافته های صفحه اول گوگل از بازدیدکنندگان رو به درصد نشون دادیم.

چیجوری به صفحه اول گوگل برسیم؟

در آفریقا یه شیر واسه زنده موندن می دونه که هر روز باید از کندترین آهو سریعتر بدود. دسترسی به اولین رتبه واسه یه سایت جدید سخت و غیرممکن بنظر می رسه ولی شما باید در اول هدف خود رو حضور در صفحه اول گوگل بذارین و پس از رسیدن به اون یه به یه رقبا رو بگذرونین تا به پیشنهاد اول گوگل تبدیل شید، مثل شیری که هر روز واسه زنده موندن کندترین آهو رو شکار می کنه.

یکی از عوامل موثر بر ورود کاربران از صفحه اول گوگل به سایت شما توضیحات صفحه و چگونگی نمایش اون در یافته های جستجوی صفحه اول گوگله. شما با نوشتن توضیحات مناسب و مربوط به مطلب می تونین بازدیدکننده بیشتری به سایت خود جذب کنین. به این روش ممکنه شما در صفحه اول گوگل رتبه سوم رو داشته باشین ولی بازدیدتان از رتبه دوم هم بیشتر باشه.

امروزه گوگل اهمیت زیادی واسه فاکتورهای کیفی در رتبه بندی سایتا قائل می شه. کلا گوگل به دنبال ارائه بهترین تجربه کاربری (UX) به کاربرانشه. یکی از این فاکتورهای مهم، اندازه کلیک یا CTR صفحات سایت در یافته های جستجوی گوگله.

هرچقدر سایتی که در صفحه یافته های جستجوی گوگل ظاهر می شه عنوان و توضیحات جذابی داشته باشه، اندازه کلیک اون و در آخر رتبه اش هم در گوگل پیشرفت پیدا می کنه. واسه اینکه بدونین گوگل صفحه شما رو به چه شکلی در یافته های نشون میده می تونین از مثل ساز ارائه شده به وسیله خود گوگل استفاده کنین. (کلیک کنین richsnippets)

چیجوری در صفحه اول گوگل بمونیم؟

پس از کسب جایگاه مناسب و حضور در صفحه اول گوگل کار شما تموم نمیشه. شما باید بازم واسه حفظ این جایگاه تلاش کنین. واسه رسیدن به این مهم فعالیتای زیر لازمه:

  • چند وقت یه بار مطالب خود رو به روز کنین و اطلاعات تکمیلی به کاربران ارائه بدین.
  • جایگاه مطلب رو در صفحه اول گوگل بررسی کنین و اندازه کلیک کاربران رو با اعداد میانگین نمودار بالا مقایسه کنین، اگه تعداد کلیکا پایینه عنوان و توضیحات رو بازبینی کنین.
  • واسه مطالب خود لینک سازی کنین و در صفحات و سایتای در رابطه اونو معرفی کنین.
  • محتوای خود رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.
  • نظرات کاربران رو در مورد متن خود سوال کنین و به درستی جواب اونا رو بدین.

به محض اینکه به صفحه اول گوگل میرسید رقابت اصلی شما شروع میشه. رقبا رو یه به یه بررسی کنین و تلاش کنین که جایگاه اونا رو بگیرین.

تغییرات جدید در صفحه اول گوگل و تاثیر اون بر سئو

به صورت همیشه گوگل در حال اضافه کردن امکانات جدید و ایجاد تغییراتی در چگونگی نمایش یافته های جستجوئه. هر کدوم از این تغییرات در صفحه اول گوگل میتونه موجب افزایش یا کاهش بازدیدکنندهاتون شه. بطور مثال زمانیکه عبارتی در گوگل جستجو میشه و باکس نمایش نقشه در کنار یافته های ظاهر میشه به طور حتم درصدی از کاربران جواب خود رو از راه این باکس دریافت میکنن و ممکنه دیگه احتیاجی به انتخاب یکی از سایتای موجود در صفحه نباشن.

تازگیا گوگل تغییراتی در چگونگی نمایش یافته های و تعداد کاراکترهای توضیحات هر سایت ایجاد کرده. قبلا واسه هر نتیجه در گوگل حدااکثر ۱۷۰ کاراکتر نشون داده میشد در حالیکه این تعداد به ۳۲۰ کاراکتر زیاد شده. این افزایش موجب شده که صفحه اول گوگل طولانی تر شده و واسه رسیدن به یافته های پایین تر نیاز به اسکرول بیشتری باشه. این اتفاق میتونه تاثیر منفی بر اندازه بازدیدکننده رتبه های پایین تر داشته و در مقابل رتبه های ۱ تا ۴ رو بیشتر در دیدرس کاربر بذاره.